.............................................................................

...cel mai bun ajutor pentru valoarea acestor informații primite este share pe facebook... și oriunde altundeva !

............................................................................

Ioan Stanomir, 39 de ani, specialist în drept constituţional, observă că preşedintele interimar Crin Antonescu face aceleaşi erori ca preşedintele suspendat. Profesor la Facultatea de Ştiinţe Politice, Universitatea Bucureşti, Ioan Stanomir crede că referendumul pentru demiterea lui Traian Băsescu nu poate fi anulat, iar în cazul care judecătorii nu vor reuşi să aibă o majoritate de 6 la 3, cum cere legea, atunci decizia va fi din nou amânată.

Nu este însă clar ce consecinţe juridice ar avea asupra mandatului unui judecător de la Curtea Constituţională anchetarea sa pentru eventuale acuzaţii de fals în acte publice. Profesorul Stanomir susţine că judecătorii Curţii Constituţionale trebuie să-şi întemeieze decizia finală „pe baza rezultatelor şi listelor de la Biroul Electoral Central”, deşi constată că „nu se mai ştie exact ce a cerut Curtea” şi că judecătorii constituţionali „au creat această stare de criză suplimentară prin evitarea unui răspuns tranşant la întrebarea «trebuie sau nu să validăm referendumul» şi în al doilea rând prin această suită de mesaje ambigue privitoare la listele pe baza cărora se dă rezultatul votului”.

Curtea Constituţională a amânat cu o lună verdictul privind revenirea sau demiterea preşedintelui Traian Băsescu. Aţi mai întâlnit o situaţie similară în alte ţări, în care judecătorii constituţionali să ţină în suspans o ţară întreagă atâta vreme?

I.S.: Este dificil de găsit termeni de comparaţie în practica occidentală a dreptului constituţional. Pentru că în statele cu democraţii consolidate sunt rare cazurile în care crizele politice sunt duse până la paroxism. De pildă, în Franţa au existat cazuri de coabitări: guverne de o culoare şi preşedinţi de altă culoare, dar niciodată nu s-a pus problema înlăturării preşedintelui.

Dar în Franţa nici nu există mecanismul suspendării.

I.S.: Nu, nu există. România este printre puţinele ţări în care a fost introdus acest mecanism. În general, preşedinţii pot fi acuzaţi de înaltă trădare: o crimă nedefinibilă în dreptul penal, o încălcare în cel mai înalt grad a Constituţiei, ar fi, să spunem, cazul mareşalului Petain, care a suspendat Constituţia Franţei şi a instaurat un regim autoritar. Aceasta înseamnă înaltă trădare în sens constituţional. Ceea ce se întâmplă acum în România nu are corespondent în practica constituţională occidentală, iar instrumentele democratice nu ne mai pot ajuta să înţelegem criza în care se află ţara.

În România, Curtea Constituţională şi-a depăşit de mai multe ori statutul de arbitru, trecând în categoria jucătorilor politici. Credeţi că ar trebui restrânse atribuţiile Curţii?

I.S.: În toate ţările în care există jurisdicţie constituţională, ca organism politico-jurisdicţional, există totdeauna o convenţie prin care se acceptă faptul că un număr, să zicem, de 9 judecători ar putea să invalideze o lege adoptată de Parlament şi să restrângă voinţa naţională prin subordonarea acesteia Constituţiei. Prin urmare, eu cred că problema nu se referă la restrângerea Curţii Constituţionale, ci la refacerea echilibrului puter-ilor în cadrul democraţiei constituţionale.

În ce fel ar trebui schimbat acest echilibru pentru a redeveni unul sănătos?

I.S.: Echilibrul puterilor înseamnă, ca să dau un exemplu simplu, ca Guvernul României să nu fie şi Executiv şi Legislativ.

Adică să nu mai dea ordonanţe de urgenţă? E o tradiţie greu de întrerupt.

I.S.: Să nu se mai abuzeze de această practică. Chiar dacă aceste ordonanţe de urgenţă pot avea o justificare punctuală în anumite cazuri, este inacceptabil ca prin intermediul lor să se încerce, spre exemplu, modifi-carea competenţelor Curţii Constituţionale. Nu trebuie să uităm că această practică s-a suprapus acum peste vacanţa parlamentară, în aşa fel încât ele să nu mai poată fi atacate, mai ales în situaţia în care Avocatul Poporului a devenit o instituţie cu o nouă conducere.

Spuneţi că n-ar trebui restrânse atribuţiile Curţii Constituţionale, dar au fost multe cazuri în care această instituţie a luat decizii excesive, când a anulat Legea CNSAS sau în 2007, când a fost suspendat prima dată Traian Băsescu şi judecătorii Curţii au schimbat regula în timpul jocului, şi chiar acum, când termenul pentru decizia de validare sau invalidare a referendumului pare prea lung.

I.S.: Acestea sunt cazuri extreme. Să nu uităm că există anumiţi factori care pot perturba funcţionarea Curţii. De pildă, selectarea judecătorilor. În Curţile Constituţionale selectarea se face pe un criteriu politico-profesional, adică există un sprijin politic, dar în general în spatele unei competenţe profesionale şi al unei notorietăţi publice necontestate.

Sursa si foto: Romania Libera

............................................................................

Suntem un grup de entuziasti, majoritatea voluntari, care consideră că

presa nu este doar o ”gura de iad”

iar libertatea de exprimare NU este libertatea de a minți ci

LIBERTATEA DE A AFLA SI A SPUNE CAT MAI MULT ȘI MAI DES ADEVARUL.

Cei care controleaza presa

(intrega presa se afla in mana unor particulari cu conexiuni aproape clare)

urmaresc sa genereze agitatie, violenta, sa faca publicitate sexualitatii desantate si practicilor sexuale deviante, sa glorifice lipsa de educatie,

sa afecteze pacea fireasca intre cetatenii romani de etnie romana si cei de etnie maghiara,

sa foloseasca minoritatile etnice si sexuale pentru a discrimina majoritatea si a o controla.

Toate acestea se desfasoara conform unui plan intocmit cu precizie si pe care chiar și unii masoni, scarbiti de mizeria care erau pusi sa o faca de catre superiorii masoni, l-au deconspirat.

Ce putem face? Sa ne informam corect, sa fim prietenii si binevoitori unii cu altii, sa ne educam si sa ne unim pentru a face binele.

Cel mai bun ajutor pe care il puteti oferi este

share pe facebook,

înscriere în lista de prieteni,

like pe pagina noastră rostirea și

răspândirea orice prin mijloace proprii a acestor informații !

............................................................................ .