.............................................................................

...cel mai bun ajutor pentru valoarea acestor informații primite este share pe facebook... și oriunde altundeva !

............................................................................

Dincolo de complicaţiile de natură economică, politică, financiară sau de protecţie a mediului, prezenţa companiei Gold Corporation la Roşia Montană are o influenţă mult mai complexă pentru viaţa locuitorilor din zonă. Dorinţa companiei canadiene de a intra în proprietatea unei suprafeţe cât mai întinse din teritoriu, determinând astfel strămutarea sau relocarea sătenilor a afectat grav echilibrul comunităţii şi a alterat iremediabil relaţiile sociale.

Din momentul în care s-a anunţat oficial că la Roşia Montană există cel mai mare zăcământ de aur din Europa, compania canadiană a început demersurile pentru a intra în proprietatea celei mai mari părţi din Roşia Montană, ce urma să fie afectată de exploatare. Pustiirea practică a localităţii s-a realizat prin metode diverse. În primă fază, puşi în faţa dorinţei companiei de a avea în proprietate marea majoritate a zonei, locuitorii au avut două variante. Compania punea la dispoziţie relocarea şi oferea la schimb case în două cartiere rezidenţiale de lângă Alba Iulia. În timp ce proiectul de la Recea a fost finalizat cu succes, cartierul de la Piatra Albă a rămas doar la stadiul de promisiune şi nici până în prezent nu a fost construită vreo casă în zona respectivă pentru a fi oferită la schimb. Cea de-a doua variantă era vânzarea proprietăţii. Dacă în primă fază, sumele oferite respectau proporţionalitatea directă între dimensiunea terenului şi a bunurilor şi preţ, cu timpul, compania a încercat să grăbească eliberarea zonei şi a acceptat nenumărate compromisuri.

Astfel, sumele oferite au crescut considerabil, iar tentaţia banilor a schimbat comportamentul locuitorilor în cadrul societăţii, mai ales că reprezentanţii Gold Corporation apelau la o practică ce acţiona la nivel psihologic. Oamenii care îşi vindeau proprietăţile erau chemaţi la sediul firmei situat în centrul comunei şi primeau banii cash, în saci, iar la plecare puteau fi observaţi de întreaga comunitate care era în acel moment de peste 5 ori mai mare decât în prezent. Treptat, sub mirajul unor câştiguri obţinute foarte uşor, localnicii din Roşia Montană şi-au părăsit proprietăţile şi au lăsat calea liberă companiei canadiene. În acest context, din respectivul moment, în zonă a început să circule în mod ironic informaţia că locuitorii din Roşia Montană s-au îmbolnăvit de “dolarită” şi că aceasta boală este cea care a redus considerabil populaţia din zonă. Ofertele tentante nu au fost singura practică a Gold Corporation pentru “evacuare”. Compania a preluat şi închis majoritatea afacerilor din zonă pentru a creea, astfel, dependenţă şi pentru a determina părăsirea localităţii. Aşa cum am mai prezentat într-un alt material, comercianţii au fost despăgubiţi pentru afacere cu condiţia ca aceasta să ia sfârşit.

Fără doctor 8 luni de zile

Lucrurile au mers şi mai departe când Gold Corporation a determinat plecarea singurului medic din zonă. În jurul anului 2002 a existat o perioadă de 8 luni în care Roşia Montană nu beneficia de serviciile unui doctor sau ale unei farmacii:

“Nu am avut 8 luni de zile medic aici. Compania a cumpărat şi medicul de familie. Cred că atunci, compania a fost în vârful…s-a urcat chiar prea sus. Bine, că a demoralizat şi foarte multă lume. Neavând medic de familie zicea lumea că nici medic nu mai e, nici farmacie nu mai e, nimic. Deci, au încercat să sperie cumva populaţia de aici şi atunci plecau oamenii în valuri de aici”, a declarat pentru Ghimpele Sorin Jurcă, membru-fondator al Fundaţiei Culturale Roşia Montană.

Situaţia gravă cauzată de lipsa medicului a fost remediată, însă nu în totalitate. În prezent, Roşia Montană “se bucură” de prezenţa medicului doar două zile din şapte.

“Doctorul vine aici de două ori pe săptămână. Stă înainte de prânz şi până pe la 3. În rest, la Abrud”, a precizat unul dintre locuitorii din Roşia Montană.

Întrebată în legătură cu această situaţie, una dintre reprezentantele departamentului de informare turistică a companiei Gold Corporation a declarat că acest lucru nu reprezintă o problemă în sat pentru că “se poate ajunge foarte uşor cu maşina la Abrud…”, localitate situată la 11 kilometri de Roşia Montană.
Rezultatul acestor practici?

Prin toate demersurile posibile, Gold Corporation a reuşit sa reducă dramatic populaţia din zonă şi să intre în posesia a peste 80% din teritoriu. Din cele aproximativ 1.020 de proprietăţi de care are nevoie compania ca parte a demarării proiectului minier, circa 860 au trecut deja în proprietatea canadienilor. Din aproape 5.500 de locuitori cât avea comuna Roşia Montană înainte de începerea acestui amplu proces de eliberare a zonei, în prezent, în sat mai locuiesc circa 2.600 de persoane. “Dolarita” şi constrângerile de orice natură au dus la o rată de părăsire a zonei de aproximativ 3.000 de suflete. Ca urmare, natalitatea în Roşia Montană se situează în prezent la 1, maxim 2 naşteri pe an, şcoala numără acum până la 60 de copii în clasele 1-8 plus grădiniţă, iar în primele două clase ale ciclului primar nu se găsesc mai mult de doi elevi. Totodată, opţiunile locuitorilor în ceea ce priveşte relaţia cu Gold Corporation au creat o erodare iremediabilă a relaţiilor sociale. Împotriva opozanţilor proiectului minier pe bază de cianuri este dusă o politică locală tacită de izolare. Conform unuia dintre opozanţii ce desfăşoară o activitate comercială în zonă, angajaţilor Gold le este interzis în mod neoficial accesul în magazin. Informaţia a fost confirmată de una dintre reprezentantele unei asociaţii apropiate companiei care a declarat pentru Ghimpele:

“Nu este interzis în mod oficial, dar se ştie că nu trebuie să cumpărăm de la unele magazine. Până la urma urmei este şi o chestie de orgoliu. Dacă ei sunt împotriva noastră, noi de ce să le mai trecem pragul?”

Conform aceluiaşi principiu, vecini sau rude din Roşia Montană care se află în tabere diferite au încetat orice fel de relaţie numai ca urmare a faptului că unii au acceptat compromisul propus de companie, în timp ce alţii şi-au menţinut poziţia iniţială.

Locuitorii trebuie să plece, dar se creează „locuri de muncă pentru Roşia Montană”

Una din principalele devize ale companiei şi punct de sprijin în apărarea proiectului este formulat pe baza creării unor locuri de muncă pentru locuitorii din Roşia Montană. Profitând de situaţia economică a României şi de lipsa acută a locurilor de muncă – una dintre principalele probleme cu care se confruntă ţara noastră – reprezentanţii Gold Corporation au deviat atenţia de la mineritul pe bază de cianuri şi relocarea unei întregi aşezări la crearea unor locuri de muncă, culmea, pentru aceşti locuitori. În aceste condiţii apare întrebarea firească. Pentru cine ce realizează locuri de muncă dacă din 2000 până în 2007 s-a încercat cumpărarea tuturor proprietăţilor din Roşia Montană, iar procesul va continua odată cu obţinerea acordurilor pentru demararea proiectului?

Sursa si foto: Ghimpele

Comentariu RoStirea: ”IN Romania a inceput demult o actiune oculta de instrainare a resurselor de metale pretioase pe nimic, cu mari efecte negative la nivelul mediului si cu minciuni oficiale ca binele ar fi ca s-ar crea cateva locuri de munca pentru 2-3 ani.” In acest articol se reliefeaza cat de mult se viviaza si sufeltul si mintea unor conationali de-ai nostri care sunt manipulati si dirijati asa cum o cer interesele companiei.

Sunt sigura ca acest articol va avea comentarii, dar cei care posteaza sunt din pacate oameni fara convingeri proprii cumparati cu cativa dolari sa posteze niste texte pregatite de altii, iar de cele mai multe ori comentariile sunt aceleasi si ating doar tangential subiectul articolului pubicat.

“Postarile postacilor” se rezuma la: infiintarea de noi locuri de munca – pentru cine?  daca populatia a migrat din zona, si pentru ce perioada, aportul financiar urias pe care chipurile l-ar cunoaste economia Romaniei in urma exploatarii minereului – cum ? daca actionariatul Romaniei este simbolic, iar redeventa rusinos de mica!

............................................................................

Suntem un grup de entuziasti, majoritatea voluntari, care consideră că

presa nu este doar o ”gura de iad”

iar libertatea de exprimare NU este libertatea de a minți ci

LIBERTATEA DE A AFLA SI A SPUNE CAT MAI MULT ȘI MAI DES ADEVARUL.

Cei care controleaza presa

(intrega presa se afla in mana unor particulari cu conexiuni aproape clare)

urmaresc sa genereze agitatie, violenta, sa faca publicitate sexualitatii desantate si practicilor sexuale deviante, sa glorifice lipsa de educatie,

sa afecteze pacea fireasca intre cetatenii romani de etnie romana si cei de etnie maghiara,

sa foloseasca minoritatile etnice si sexuale pentru a discrimina majoritatea si a o controla.

Toate acestea se desfasoara conform unui plan intocmit cu precizie si pe care chiar și unii masoni, scarbiti de mizeria care erau pusi sa o faca de catre superiorii masoni, l-au deconspirat.

Ce putem face? Sa ne informam corect, sa fim prietenii si binevoitori unii cu altii, sa ne educam si sa ne unim pentru a face binele.

Cel mai bun ajutor pe care il puteti oferi este

share pe facebook,

înscriere în lista de prieteni,

like pe pagina noastră rostirea și

răspândirea orice prin mijloace proprii a acestor informații !

............................................................................ .